top of page

Onderwijs

Hoe kan het onderwijs anders?

Een vraag die ik al jaren bij me draag.

p6080629-3536x2326.jpg__1200x1200_q100_subsampling-2.jpg

Het begon met mijn mening dat elk kind gewoon mee zou moeten kunnen als het systeem niet zo krampachtig vasthoudt aan vaste manieren en methodes. 

Ik ging leerlingen begeleiden met de Kernvisie Methode. Wim Bouman, oprichter van deze methode, ziet de verandering langzaam komen in zijn lange tijd dat hij Kernvisie methode verspreid.

Hoe leuk en dankbaar dit ook was, het stroomde na een tijdje niet meer.

De gesprekken en frustraties vanuit mijn rol als moeder bij mijn eigen kinderen in het onderwijs hebben me veel geleerd.

Het is op dit moment nog lastig èchte verandering aan te brengen. En diep van binnen voel ik dat ik iets wil doen maar wat en hoe?

Een paar jaar later kwam Human Design op mijn pad. En toen ik het boek van Barbara Le Noble las "Grote mensen doen alsof" wist ik dat ik mijn gevoel over het onderwijs moest volgen.

 

Om te beginnen heb ik een stukje van het design van één van mijn kinderen naar binnen gebracht op school. Hier is in elk geval naar geluisterd en punten zijn opgepakt.

Hoe verder? Geen idee, ik wacht af tot ik de uitnodiging krijg.

Bij 1 van mijn kinderen wist de school in de kleuterklas al te spreken over mogelijk ADHD.
De oermoeder in mij heeft elk onderzoek van de tafel geveegd.
Dit voelde zo niet kloppend, zo oneerlijk en vooral "zo lekker makkelijk"

Jarenlang had ik tussentijdse gesprekken over allerlei dingen waar de leerkracht tegenaan liep. Doodvermoeiend.

Tot in groep 5, de leraar wilde haar gaan begrijpen.

Elke 3 weken plande hij na school een momentje met haar en mij.
Om haar maskers te gaan zien en begrijpen. Ik had vanaf die tijd een ander kind op school.

Dat bevestigde voor mij hoe belangrijk de relatie tussen leraar en kind is.

Het is ongelooflijk belangrijk dat een leerkracht een goede relatie heeft met zichzelf om een kind te kunnen zien om wie hij of zij is.

Voorbeeld 1

Human Design voor leerkrachten

Human Design verbeterd de relatie met je zelf enorm. 

En Human Design kan je beeld van een kind ook enorm veranderen. Dat ene drukke kind kind waarvan je ADHD vermoedens hebt kan een Generator kind met 3 motor centrums zijn. Of wat denk je van een 3 lijn? Die nemen niet graag adviezen aan, willen alles zelf uitproberen en laten je merken als iets niet kloppend is.

Human Design kan zoveel moois brengen in een klas.

Wat mij betreft heeft elke school vanaf nu maar 1 doel; Leraren vanuit authenticiteit voor de klas laten staan zodat ze kinderen ook volledig in hun eigen kracht kunnen zetten.

Wil je als school hulp en Human Design gaan inzetten? Mail dan even naar contact@tamaravankuijk.nl

Voorbeeld 2 

Hoe het compleet mis kan gaan als een leraar zichzelf niet goed kent zag ik bij één van mijn andere dochters gebeuren. 

Haar basisschool periode is zeer stroef verlopen dus school was in haar ogen al het stomste wat er bestond. 

En dan treft ze een leerkracht die niet goed weet wie ze zelf is. 

Mijn dochter wist bij binnenkomst al wat voor dag het zou worden.

Mijn dochter wilde een oefenboek voor thuis op het niveau van haar eigen klas want zij was ervan overtuigd dat ze dit makkelijk aan kon. Helaas mocht dit niet van de leerkracht en intern begeleider want dit was echt te hoog gegrepen. 

Dan stelde mijn dochter voor om 1 les per week gewoon mee te draaien met de klas, gewoon erbij horen en mee luisteren.
Helaas dezelfde reden dat dit echt niet kon.

Hierdoor heeft mijn dochter op randje depressief gezeten. Huilend zat ze thuis in een stoel en vroeg aan mij wat ze nu eigenlijk wel kon. Beter kon ze niet meer leven, vond ze zelf.

feet-8021144_1280.jpg

Naast jezelf goed kennen is het natuurlijk ook ontzettend belangrijk om regelmatig een moment van ontspanning te pakken.

Met voetreflex zet je het zelfgenezend vermogen meer aan het werk. Zo voorkom je klachten en direct na een behandeling zal jij al een vrijer en ontspannen gevoel ervaren.

Je kunt via deze link direct je afspraak maken.

bottom of page